Πέμπτη 26 Ιουλίου 2018

Κυνόδοντας/ Dogtooth (2009)

Από το μακρινό 1977 με την ταινία "Ιφιγένεια" είχε να υπάρξει υποψήφια ελληνική ταινία για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Και αυτήν την μακρά περίοδο αποχής ήρθε να διαταράξει ο Γιώργος Λάνθιμος με την ταινία "Κυνόδοντας"(πολλά ακόμα διεθνή βραβεία και υποψηφιότητες). Την ταινία την είδα αρκετά χρόνια μετά τον θόρυβο που έκανε αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ.

Αποτέλεσμα εικόνας για κυνοδοντας κριτικη
Η ιστορία διαδραματίζεται σε αόριστο χρόνο και μας παρουσιάζει μια οικογένεια στην οποία οι γονείς(Χρήστος Στέργιογλου, Μισέλ Βάλεϊ) ζουν με τα 3 ενήλικα παιδιά τους ηλικίας 20-30 ετών (2 κορίτσια 1 αγόρι(Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Μαίρη Τσώνη)) Όλα φυσιολογικά μέχρι εδώ? Ωραία γιατί από τώρα ξεκινάνε τα περίεργα. Οι γονείς έχουν αποκομμένα τα παιδιά τους από τον έξω κόσμο. Είναι εγκλωβισμένα μέσα στο πολυτελέστατο σπίτι και στην αυλή, δεν έχουν βγει ποτέ έξω από αυτό και γενικώς δεν γνωρίζουν τίποτα για την κοινωνία μιας και ούτε βιβλία ή ταινίες τους επιτρέπεται να δουν. Τις "γνώσεις" τις παίρνουν αποκλειστικά από τους γονείς τους και από ηχογραφημένα μαθήματα. Μέσα σε όλα τα παράλογα μαθαίνουν ορισμένες λέξεις με διαφορετικό νόημα. Έτσι για αυτούς το τηλέφωνο είναι η αλατιέρα ενώ τα ζόμπι είναι κίτρινα λουλούδια, τα αεροπλάνα είναι παιχνίδια που μπορεί να πέσουν στην αυλή και ο Frank Sinatra είναι ο παππούς τους. Για να βγουν από το σπίτι απαραίτητη προϋπόθεση είναι να τους "βγει ο αριστερός ή δεξιός κυνόδοντας δεν έχει σημασία" και μόνο με αυτοκίνητο-απαγορεύεται να περπατήσουν στον δρόμο. Το πιο επικίνδυνο πλάσμα στον κόσμο είναι η γάτα και η οποία σκότωσε και έναν τέταρτο αδελφό που είχαν. Ο πατέρας βέβαια ως σωστός πατριάρχης θα πρέπει να είναι υπεύθυνος για την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση του γιου του και προσλαμβάνει μια αστυνομικό για αυτήν την "δουλειά"(Άννα Καλαϊτζίδου)

Ο Λάνθιμος όπως αποδεικνύεται και από τις μετέπειτα δουλειές του του αρέσει να ασχολείται με δυστοπικά θέματα. Στην συγκεκριμένη ταινία αρχικά προβληματιζόμαστε για την ερμηνεία των ηθοποιών καθώς παίζουν σαν ρομπότ, χωρίς ίχνος συναισθήματος, μηχανικά. Έλα μου ντε όμως ότι αυτό είναι ένα ακόμα σκηνοθετικό τρικ του Λάνθιμου κάτι το οποίο εφαρμόζει και στις άλλες ταινίες του. Γενικά ο Λάνθιμος έχει αφήσει το δικό του στίγμα και την δική του υπογραφή στις ταινίες και μπορούμε άνετα να μιλήσουμε για τον Κινηματογράφο του Λάνθιμου, ένα ξεχωριστό κίνημα. Τα παιδιά(χωρίς όνομα γιατί δεν μας ενδιαφέρουν τα ονόματα) αν και είναι ενήλικα συμπεριφέρονται ως μικρά παιδιά γιατί ακριβώς δεν έχουν αναλάβει ποτέ τις ευθύνες ενός ενήλικα μιας και για τα ίδια τα σύνορα του κόσμου περιορίζονται μέχρι την αυλή τους. "Μαμά τι σημαίνει μουνί;" αναρωτιέται η μια κόρη."Μουνί σημαίνει η μεγάλη λάμπα" απαντάει η μητέρα. Η επιβράβευση τους είναι ευτελή αυτοκόλλητα και όποιος μαζέψει τα περισσότερα θα έχει την ευκαιρία για την επιλογή της διασκέδασης(μα και τι διασκέδαση η παρακολούθηση για χιλιοστή φορά ενός βίντεο από οικογενειακές στιγμές). Από ότι καταλαβαίνουμε οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν γνωρίζουν για την ύπαρξη των παιδιών ενώ και ο πατέρας στην εταιρεία που δουλεύει αναφέρει ότι η γυναίκα του είναι σε αναπηρικό καροτσάκι και ντρέπεται να κυκλοφορήσει έξω. Ο πατέρας είναι ο ηθικός αυτουργός ενώ η μάνα θα λέγαμε είναι μια απλή συνένοχος στο έγκλημα που επιτελείται. Διότι περί εγκλήματος πρόκειται όταν απομονώνεις έναν άνθρωπο (φύσει κοινωνικό ον όπως έλεγε ο Αριστοτέλης) από την κοινωνική πραγματικότητα.
Αποτέλεσμα εικόνας για dogtooth

Και ερχόμαστε στο μέρος που προκάλεσε τις περισσότερες αντιδράσεις. Όπως αναφέραμε και πιο πάνω ο πατέρας προκειμένου να ικανοποιεί τις σεξουαλικές ορμές του γιου του(ακόμα και σε αυτό το αρρωστημένο, νοσηρό περιβάλλον η πρωτοκαθεδρία του άντρα δεν σταματά) προσλαμβάνει μια αστυνομικό, την Χριστίνα. Η Χριστίνα η μόνη που γνωρίζει για τους όρους και τους κανόνες της συγκεκριμένης οικογένειας. Παρόλα αυτά δημιουργεί μια τρομερή αναστάτωση στο σπίτι(δεν θέλω να κανω σπόιλερ). Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι με ένα μόλις μικρό ερέθισμα(όπως μια ταινία) ο άνθρωπος έχοντας έμφυτη την περιέργεια του κινητοποιείται για να εξερευνήσει το άγνωστο. Οι σκηνές αιμομιξίας όσο και αν κάποιος μπορεί να αηδιάσει δεν παρουσιάζονται στην ταινία απλά για να προκαλέσουν. Υπάρχουν για να μας δείξουν το νομοτελειακό αποτέλεσμα που επιφέρει η συγκεκριμένη νοσηρά τακτική που ακολουθούν οι γονείς. Το τέλος της ταινίας παραμένει ανοιχτό και επιδέχεται πολλές ερμηνείες ανάλογα με τον κάθε θεατή.
Αποτέλεσμα εικόνας για dogtooth
Ο Κυνόδοντας πέρα από τι σκηνές σεξ και αιμομιξίας προκάλεσε αντιδράσεις γιατί θεωρήθηκε αντιγραφή μιας μεξικάνικης ταινίας της "El Castillo de la Pureza". Λοιπόν επειδή το συγκεκριμένο άρθρο δεν γράφτηκε για να σας αποδείξει ότι ο Κυνόδοντας δεν είναι αντιγραφή απλά μπορείτε να το googlαρετε και να το διαπιστώσετε και μόνοι σας. Έχουν γράψει πολύ όμορφα και αποστομωτικά άρθρα που απαντούν στις συκοφαντίες περί αντιγραφής. Ναι στοιχεία μπορεί πράγματι να πήρε αλλά αυτό τι σημαίνει? Παρθενογέννεση στην τέχνη δεν υπάρχε όποτε λήγω την παρένθεση εδώ.

Μετά τον Κυνόδοντα ακολούθησαν επίσης ο Αστακός(υποψήφια για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου) και ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού(βραβείο σεναρίου στο φεστιβαλ Καννών και υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα). Ο Λάνθιμος ήρθε για να μείνει στο κινηματογραφικό προσκήνιο και πρέπει να είμαστε περήφανοι που επιτέλους υπάρχει ένας Έλληνας σκηνοθέτης τέτοιου βεληνεκούς.

1 σχόλιο:

  1. ΑΝΩΜΑΛΙΑΡΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ

    ΤΕΤΟΙΕΣ ΑΙΜΟΜΕΙΚΤΙΚΕΣ ΤΣΟΝΤΕΣ ΒΛΕΠΕΙΣ ΜΩΡΗ ;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή